Industriálne raňajky {6} Vážska kaskáda – Industriál na fotke

Industriálne raňajky {6}
Vážska kaskáda
Budovanie Slovenska
17.12.2019 8.30 design factory
 
Máte chuť na spoločné raňajky v design factory? Projekt Industriálne raňajky je pravidelný diskusný formát, ktorý ako asi tušíte sa vždy nejakým spôsobom dotýka témy priemyselného dedičstva. Inšpiratívni a tvoriví hostia a moderátor Martin Mjartan z Fakulty architektúry STU sú zárukou toho, že sa dozviete veci, ktoré inde nezačujete. Stretávame sa každý druhý v utorok ráno pri spoločných raňajkách.
_
Posledné raňajky v tomto roku venujeme stavbám zachyteným na fotografiách. Budovanie Slovenska je dlhodobý fotografický projekt, ktorý od roku 2012 mapuje industriálne dedičstvo našej krajiny. Jeho autormi sú Juraj Fifik a Tomáš Manina. Obsahom sú fabriky, mosty, stanice, vodné diela, vodojemy a iné stavby, vďaka ktorým sa v dvadsiatom storočí stala zo Slovenska moderná industrializovaná krajina. Výtvarným spôsobom zachytáva odkaz budovateľského nasadenia našich dedov a pradedov, ktorí sa zasadili o to, aby naša mladá krajina dosiahla úroveň ostatných moderných európskych národov.
 
Vážska kaskáda je pravdepodobne najväčší industriálny projekt na Slovensku. Rieka Váh, ktorá sa tiahne od Tatier k Dunaju, bola počas svojej histórie veľmi nebezpečným a nepredvídateľným živlom. Keďže Váh neustále menil svoje koryto, spôsoboval každoročne nemalé škody na úrode majetku aj životoch obyvateľov, najmä Západného Slovenska. V tridsiatych rokoch sa začal projekt, ktorý v našich končinách doposiaľ nemal obdobu a jeho cieľom nebolo nič menšie ako skrotiť rieku Váh. Projekt bol inšpirovaný ideou jedného z najvýznamnejších vizionárov dvadsiateho storočia, ktorý pôsobil aj na našom území. Tomáš Baťa mal predstavu, že vodné kanály tohto typu môžu nahradiť vlakovú prepravu tovaru, dopravou lodnou. Vážska kaskáda, napriek tomu, že nebola pre tento účel nikdy dobudovaná, mala ako jednu z troch hlavných funkcií nákladnú dopravu. Druhé dve sú regulácia toku rieky a elektrifikácia, ktorá mimochodom úzko súvisí s industriálnou výrobou v celej oblasti. Je až zarážajúce, aký veľký dopad mal tento projekt na rozvoj celého Západného Slovenska. Nie náhodou túto plánovanú dopravnú tepnu skopírovala neskoršia diaľničná výstavba.
 
hostia:
+Juraj Fifik: fotograf a spoluautor projektu Budovanie Slovenska. Študoval na VŠVU v Bratislave a London College of Communication. Žije a pôsobí v Bratislave.
 
+Tomáš Manina: fotograf a spoluautor projektu Budovanie Slovenska. Študoval na Univerzite Tomáša Baťu v Zlíne a VŠVU v Bratislave. Žije a pôsobí v Bratislave.
 
Dôležitý oznam: káva je skutočne vynikajúca! Raňajky pre vás pripravujeme v cene 4 eur vždy sladké, slané a zdravé.
foto_Ľubomír Dait

FOTO Budovanie Slovenska

autori fotografií Tomáš Manina a Juraj Fifik

Interiér vlakovej stanice Svit
 
Železničná stanica Bratislava Nové Mesto
Železničná stanica Nové Zámky
Interiér ŽS Nové Zámky
Cementáreň Rohožník, Niklova huta Sereď
Slovenské magnéziové závody Dinas Banská Belá, E Belluš
Kolonádny most E. Belluša Piešťany
Vodojem Trnava, E. Belluš
Baťove závody Partizánske
Cukrovar Šurany
Tatrasvit, Železničná stanica Svit, pohľad na mesto Svit
Interiér cukrovaru v Šuranoch
Ferozliatinové závody Dolný Kubín
Rotunda Chopok
Chladiarenská veža Nováky
Panoráma Nováky
Autobusová stanica Žiar nad Hronom
Vodojem v areáli bývalého závodu Josefa Dimitrova Istrochem Bratislava
Vodojemy

Vážska kaskáda

autor fotografií Juraj Fifik

 

Hať Dolné Kočkovce – Ladce pri Púchove

Mapa kaskád pri Váhu

Prečerpávacia vodná elektráreň Čierny Váh

PVE Čierny Váh

Vodná elektráreň Ladce

Stavba Vodnej elektrárne Ladce

Stavba Kočkovského kanála

Hať Dolné Kočkovce – Ladce

Priehrada mládeže Nosice

VD Krpeľany

Vodná elektráreň trenčín

Lodná komora Vodnej elektrárne Ladce

Hať Trenčianske Biskupice

Vodná nádrž Hričov

Hričovský kanál

Strojovňa VD Krpeľany

VD Kráľová

 

VN Sĺňava

Hať Trenčianske Biskupice

Vodná nádrž Kráľová